رولز-رویس موتور کارز (به انگلیسی : Rolls-Royce Motor Cars) شرکت خودروسازی بریتانیایی است ، که در زمینه مهندسی ، طراحی ، تولید و پخش خودروهای لوکس فعالیت مینماید . این شرکت در سال ۱۹۰۶ توسط چارلز رولز و هنری رویس ، تحت نام رولز-رویس لیمیتد تأسیس شد . شرکت رولز-رویس از سال ۱۹۱۴ بخش طراحی و تولید موتورهای هواگرد را نیز به خط تولید کارخانجات خود اضافه کرد . در سال ۱۹۷۱ برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت رولز-رویس ، داراییهای این شرکت از سوی دولت بریتانیا ، ملی اعلام شد ، سپس در سال ۱۹۷۳ شرکت رولز-رویس به دو شرکت تفکیک شد و بخش خودروسازی رولز-رویس موتورز نام گرفت که اکنون شرکت تابعه بامو است و بخش صنایع انرژی و هوافضای آن نیز تحت عنوان رولز-رویس هلدینگز ثبت گردید .
تاریخچه
ریشههای تأسیس رولز رویس به پایان سال ۱۹۰۳ و آغاز ۱۹۰۴ بازمیگردد ، که این شرکت ، نخستین کارخانه تولید خودروی خود را ، با مشارکت هنری رویس و چارلز رولز در شهر منچستر راهاندازی نمود . این شرکت در آغاز فعالیتش با نام رولز-رویس لیمیتد ثبت گردید . فردریک هنری رویس پسر یک کشاورز بود ، که در کارش ورشکست شده بود . وی که کوچکترین فرزند خانواده بود ، پس از ورشکستگی شرکت اجارهای پدر و مرگ وی ، تأمین بخشی از هزینه چهار خواهر و برادر دیگر خود را به عهده گرفت . سپس در راهآهن شمال بریتانیا ، شروع بکار کرد . وی در اوقات فراغتش به مطالعه دروس مهندسی برق میپرداخت و این مطالعه و گرایش به سوی مسایل فنی سبب گردید تا با یک شرکت مهندسی برق رابطه برقرار کند . سه سال پس از گذراندن مدت کوتاهی در یک شرکت قطعهسازی به لندن بازگشت و در شرکت نور و قدرت الکتریکی استخدام شد . وظیفه وی در این شرکت تأمین روشنایی و نور خیابانهای لیورپول بود . پیش از تأسیس شرکت مهندسی برق و الکتریکی خود ، در منچستر با سرمایه اندکی که پسانداز کرده بود – حدود۷۰ پوند – شرکتی برای تأمین برق در کارگاهها به نام للایچ رویس را پایهگذاری و تأسیس کرد . در این شرکت بود که دینام و جرثقیلهای الکتریکی را ساخت و با سرمایه به دست آمده توانست کارخانه خود در منچستر را تأسیس کند و توجه خود را معطوف به ساخت موتور خودرو نماید . نخستین خودرو رویس ، یک چهارچرخه فرانسوی ناقص بود ، که جانشین یک مدل فرانسوی دیگر شد . در طی سالهای ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۳ میلادی ، موتورهای مدل دو سیلندر دکاویل و دودیون را ساخت . این خودرو یک مدل دو سیلندر ناصاف بود ، که در طرح آن رویس تغییرات قابل توجهی به وجود آورد و پس از آن نخستین خودروی خود به نام رویس با موتور دو سیلندر و ۱۰ اسب بخار را در سال ۱۹۰۴ ساخت . رویس ، خودرو دو سیلندری ساخت که هر چند موفقیت تجاری ویژهای را نصیبش ننمود اما بهتر از مدلهای مشابه فرانسویاش بود . هنری با معرفی یکی از مدیران نمایشگاه دارش ، با چارلز رولز آشنا شد . « چالز استوارت رولز » پسر بارون لانگتوک بود ، که از فروش کالسکههای بدون اسب ، موفقیت و پیشرفت قابل توجهی کسب کرده بود . چارلز رولز از دوران کودکی به تعمیر موتورهای ماشین علاقه بسیاری داشت . وی در سال ۱۹۰۲ کار خود در زمینه خودرو را با صادرات و واردات خودروهای فرانسوی ، آغاز کرد . چارلز نخستین خودروی خود را در سن ۱۸ سالگی ، پیش از ورود به دانشگاه کمبریج ساخت . در پی تکمیل فرایند طراحی و ساخت خودرو ، وی اقدام به فروش انواع خودرو نمود . پس از اینکه هنری رویس خودرو استثنایی خود را تولید کرد ، رولز در هتل میدلند منچستر ترتیب ملاقاتی را با وی داد . نتیجه این مذاکره امضای قراردادی میان این دو خودروساز انگلیسی بود ، که به خودرو رویس توسط سرمایه رولز رونق بخشید . رویس پنج نوع خودروی متفاوت را تولید کرد ، یک خودرو با قدرت ۱۰ اسب بخار ، مدل دوم با قدرت ۱۵–۲۰ ( با موتور و شاسی مشابه ) و یک مدل شش سیلندر با ۳۰ اسب بخار قدرت و خودرویی با همین قدرت و چهار سیلندر . خودروهای فوق در ماه دسامبر ۱۹۰۴ میلادی در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمدند. مشارکت چارلز رولز و هنری رویس در سال ۱۹۰۶ به تأسیس شرکت خودروسازی رولز-رویس انجامید .
در این شرکت ، رویس امور تفکیکی را بر عهده داشت و رولز مدیریت امور بانکی و تجاری را در دست داشت ، همچنین سرمایه لازم برای ساخت خودرو چهار سیلندر بعدی را فراهم نمود . نخستین خودرویی که با نام « رولزرویس » به فروش رسید ، رولزرویس سیلور کاست نام داشت ، با یک موتور شش سیلندر خطی که در سال ۱۹۰۶ تولید و در کمتر از یک سال ، به عنوان بهترین خودرو سال جهان ، برگزیده شد . همکاری رولز و رویس با هم بیش از ۶ سال طول نکشید ، زیرا چارلز در سن ۳۲ سالگی در ۱۲ ژوئیه ۱۹۱۰ میلادی در سانحه هوایی درگذشت . وی نخستین بریتانیایی بود که بر اثر سقوط هواپیما ، جانش را از دست میداد . پس از مرگ وی، هنری رویس به تنهایی هدایت کارخانه را بر عهده گرفت .
رولز-رویس لیمیتد
رولز-رویس لیمیتد به وسیله چارلز استوارت رولز و سر فردریک هنری رویس بنیان گذاشته شد . از سال ۱۹۱۴ نیز ، بخش طراحی و تولید موتورهای هواگرد به این مجموعه اضافه گردید . طی جنگ جهانی اول ، هنری رویس برای ارتش انگلستان موتورهای هواپیما تولید میکرد . پس از پایان جنگ ، تولید موتور و شاسی خودرو را دوباره آغاز کرد . وی به خاطر خدمات شایانی که در زمینه ساخت موتور هواپیما و خودرو انجام داده بود ، در سال ۱۹۳۰ لقب شوالیه را آن خود کرد . امروزه رولزرویس یکی از پیشرفتهترین کارخانهها در زمینه ساخت موتور هواپیما است تا جایی که موتور هواپیمای کنکورد توسط این کارخانه ساخته شدند . پس از توسعه کارخانجات این شرکت ، در نخستین سالهای پس از جنگ ، رولز-رویس شرکت بنتلی را خریداری کرد . هنری رویس در سن ۷۰ سالگی در حالی که مشغول کشیدن طرحهای جدیدی برای افزایش سرعت خودروهایش بود، درگذشت . در سال ۱۹۷۱ رولز-رویس زیر بار هزینههای ساخت موتور جت آربی۲۱۱ فلج شده بود ، که این امر سبب ملی شدن این شرکت ، تحت نام رولز-رویس لیمیتد (۱۹۷۱) گردید . در سال ۱۹۷۳ بخش تولید خودرو این شرکت ، از شرکت مادر تفکیک شد و رولز-رویس موتورز نام گرفت . استقلال این شرکت تنها هفت سال دوام آورد و در سال ۱۹۸۰ در پی بروز مشکلات مدیریتی ، اداره امور بخش خودروسازی آن ، به شرکت ویکرز واگذار شد . رولز رویس لیمیتد ( ۱۹۷۱ ) ( یا بخش تولید موتورهای هواگرد ) نیز بهعنوان یک شرکت ملی به کار خود ادامه داد ، تا این که در سال ۱۹۸۷ در جریان خصوصی سازی های زمان مارگارت تاچر ، رولز-رویس لیمیتد نیز خصوصی اعلام شد و رولز-رویس پیالسی نام گرفت .
مدیریت ویکرز
رولز-رویس موتورز در ۱۹۸۰ به شرکت ویکرز پیوست شد . ویکرز پیالسی یک شرکت دولتی بریتانیایی بود ، که در زمینه ساخت تانک و جنگافزار فعالیت میکرد، همچنین این شرکت در زمینه تولید خودرو و قطعات خودرو نیز فعال بود . ویکرز تا زمان خصوصی شدن رولز-رویس وظیفه مدیریت آن را برعهده داشت .
مدیریت گروه فولکسواگن
در سال ۱۹۹۸ صاحبان شرکت رولز رویس موتورز تصمیم به فروش این شرکت گرفتند . شرکت بامو جدیترین خریدار رولز رویس بود ، چرا که در گذشته موتور و برخی دیگر از قطعات رولز رویس و بنتلی را ، این شرکت آلمانی تهیه مینمود . واپسین پیشنهاد ب ام و ؛ ۳۴۰ میلیون پوند استرلینگ بود، اما این مبلغ با پیشنهاد ۴۳۰ میلیون پوندی گروه فولکسواگن شکسته شد ، اما به علت این که مدیران رولز رویس اصرار بر فروش شرکت به بامو را داشتند ، بنابر توافقی قرار بر این شد ، که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ ب ام و کماکان ، موتور و تجهیزات خودروهای رولز رویس را تأمین کند و اجازه داشته باشد ، از نامهای تجاری آنها استفاده نماید .
مدیریت بامو
توافق انجام شده میان مدیران رولز-رویس و گروه فولکسواگن ، تنها تا پایان سال ۲۰۰۲ اعتبار داشت ، بنابراین از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۳ متوقف شد و از این تاریخ به بعد ، تنها شرکت ب ام و حق استفاده از نام تجاری رولز رویس را داشت ، همچنین گروه فولکسواگن نیز بنابر قرارداد امضا شده در ۱۹۹۸ میباید نام خودروهای تولید بنتلی را از رولزرویس-بنتلی به بنتلی تغییر دهد . اکنون نام تجاری رولز-رویس تنها متعلق به شرکت خودروسازی بامو میباشد .